Isnin, 15 Disember 2008

Makna dan Peranan "PERLEMBAGAAN"

Perlembagaan sebagai tulang belakang sebuah negara selalunya muncul serentak dengan pembentukan sesebuah negara itu. Ini mungkin berlaku akibat revolusi, kemerdekaan atau sesuatu perubahan yang amat mendadak menyebabkan sebilangan besar rakyat atau golongan yang berpengaruh mahukan satu titik tolak yang baru.
Perlembagaan diperkenalkan kerana adanya penjenisan kepada yang bertulis dan tidak bertulis. Perlembagaan bertulis dikatakan sebagai prinsip-prinsip perlembagaan yang terkumpul atau dikanunkan dalam satu dokumen. Perlembagaan tidak bertulis dikatakan sebagai sejenis perlembagaan yang tidak dikanunkan dalam satu dokumen. Kebanyakan negara-negara didunia mempunyai perlembagaan dalam bentuk bertulis.Penjelasan ini diperkenalkan oleh Lord Bryce seorang sarjana inggeris.
Perlembagaan yang fleksibel merujuk perlembagaan yang boleh diubah dengan mudah tanpa mematuhi peraturan atau syarat-syarat tertentu. Perlembagaan yang rigid sebaliknya merujuk perlembagaan yang hanya boleh diubah setelah peraturan atau syarat tertentu dipatuhi. Ini termasuklah keperluan mendapat dua pertiga majoriti dalam dewan perundangan, pungutan suara atau persetujuan sesebuah badan tertentu.
Perlembagaan mempunyai fungsi utama iaitu memperincikan kuasa. Perlembagaan menjadi dokumen yang memperincikan hak dan tanggongjawab sesuatu golongan, sebab itulah ia menjadi dokumen yang ciri undang-undangnya lebih menonjol. Ini tidak sahaja releven dalam soal individu malah releven dalam hubungan antara wilayah. Dalam negara persekutuan, perlembagaan amat penting dimana setiap wilayah mempunyai hak dan batasan, begitu juga dengan kerajaan yang berada di peringkat pusat.

Tiada ulasan: