Khamis, 19 April 2012

SEJARAH BAJU KURUNG TELUK BELANGA

Baju Melayu Teluk Belanga atau Baju Kurung Johor mula diperkenalkan semasa pemerintahan Almarhum Sultan Abu Bakar tatkala Almarhum bersemanyam di Teluk Belanga Singapura. Almarhum menetapkan supaya baju lelaki labuhnya sehingga kebawah punggung dengan leher yang berlapik lebar dan berkocek dua manakala baju perempuan pula labuhnya hingga bawah lutut dengan alas lehernya halus dan tidak berkocek.


Semasa pemerintahan Almarhum Sultan Ibrahim pakaian tersebut telah diubah mengikut cadangan Allahyarham Dato'Jaafar bin Haji Muhamad, Menteri Besar,kocek pada baju lelaki ditambah menjadi tiga dan alas lehernya halus seperti baju perempuan dan diadakan satu kocek pada baju perempuan.


Seluar yang dipakai disebut 'seluar kabul' yang bertongkah atau bertakak seperti seluar Cina dan kakinya lebih luas dari seluar yang dipakai dengan pakaian barat. Pada masa itu terdapat beberapa jenis seluar yang dipakai oleh orang lelaki iaitu seluar kabul, seluar cina, seluar sampak ( paras peha ), seluar katok ( paras lutut ), seluar Acheh ( paras betis ) dan seluar panjang iaitu seluar pakaian orang barat. Bagi menseragamkan pakaian, seluar Cina telah ditetapkan yang mana ianya bertongkah atau bertakak iaitu terdapat sambungan kain dibahagian atas seluar bagi membolehkannya diikat tanpa menggunakan tali pinggang.


Pakaian tersebut dilengkapkan dengan kain yang dipakai secara dagang dalam samada dari kain pelikat, kain Bugis, kain mastuli atau kain sutera. Kepala kain diletak dibelakang dan kain dipakai selabuh paras lutut atau kebawah lutut. Kain dagang luar hanya dipakai oleh anak-anak Raja dan Tuan Sayed.


Almarhum Sultan Abu Bakar juga menetapkan supaya songkok dipakai bersama Pakaian Melayu. Semasa pemerintahan Almarhum Sultan Ibrahim, Dato' Jaafar bin Haji Muhamad menetapkan supaya songkok dijadikan pakaian Melayu Johor.


Sepatu seperti yang dipakai dengan pakaian barat atau selipar yang bertekat dengan manik atau kelingan atau benang sutera dipakai bersama pakaian Melayu.


3 ulasan:

lydia berkata...

wah, nice info

Unknown berkata...

Menarik !!!

Unknown berkata...

SALAM..Saya amat berminat tentang artikel baju kurung teluk belanga ini.Boleh saya tahu dari mana sumber maklumat ini?