Rabu, 18 April 2012

SISTEM RAJA BERPERLEMBAGAAN

Institusi Raja Berperlembagaan merupakan institusi tertinggi dalam Perlembagaan Malaysia. Pemerintahan Raja Berperlembagaan yang disuburi dengan amalan Demokrasi Berpalimen di negara ini mempunyai keistimewaan tersendiri dan menjadi lambang kedaulatan, perpaduan, kebesaran dan kemuliaan negara.


Kedudukan Raja Berperlembagaan dalam sistem pemerintahan di negara ini amat penting dimana institusi Yang DiPertuan Agong menduduki tangga teratas hierarki kuasa pemerintahan Persekutuan Malaysia dan mempunyai kedudukan istimewa seperti yang diperuntukan dalam Perlembagaan Persekutuan. Raja Berperlembagaan adalah sistem beraja mengikut peraturan-peraturan yang digariskan dalam Perlembagaan Malaysia.


Sistem ini mula berfungsi dengan peristiharan kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu pada 31 Ogos 1957 dan diteruskan apabila gagasan Malaysia ditubuhkan pada 16 September 1963. Sistem Raja Berperlembagaan ini telah diiktiraf oleh Perlembagaan Persekutuan dengan mewujudkan institusi Yang DiPertuan Agong, mengekalkan sitem Raja di negeri dan menubuhkan Majlis Raja-Raja.


Baginda juga lambang kekuasaan dalam pemerintahan negara, kebesaran dan kemuliaan negara dan payung pelindung kepada keseluruhan rakyat.


Sistem kerajaan Raja Berperlembagaan adalah satu kesinambungan kepada semangat berkerajaan dan bernegara yang telah sedia bertapak di negara ini dan sebahagian daripada budaya warisan serta lambang sebuah negara yang bebas merdeka.


Sistem Raja Berperlembagaan telah membentuk salah sebuah tonggak utama kestabilan serta keteguhan negara dan mengukuhkan perpaduan negara yang terdiri daripada berbilang kaum, bangsa, agama serta adat resam dan dapat mengekalkan keamanan serta kemakmuran negara.

Tiada ulasan: