Khamis, 13 November 2008

"Jasa Mu Dikenang"

Usia kemerdekaan negara kini menjangkau Lima Puluh Satu tahun. Apabila melihat kecemerlangan yang dicapai oleh negara ini, semestinya kita akur terlalu banyak perubahan yang telah berlaku. Sesungguhnya kemerdekaan yang kita nikmati hari ini adalah hasil perjuangan leluhur kita yang telah berkorban seluruh jiwa raga meletakkan rakyat dan negara ini setaraf dengan bangsa-bangsa lain didunia.
Bukan mudah meraih kemerdekaan apalagi mengekalkannya. Banyak negara didunia mencapai kemerdekaan tetapi tidak dapat mengecap nikmat kemerdekaan seperti pembangunan, keharmonian dan kebebasan. Akhirnya kemerdekaan itu tidak memberi apa-apa makna kerana hidup dan cara berfikiran masih seperti penjajah.
Dengan memupuk rasa cinta dan sayangkan tanahair, kita dapat mengekalkan kemerdekaan negara kita. Hanya dengan melihat sejarah barulah kita mengerti betapa payahnya ranjau dan duri yang terpaksa dilalui orang-orang yang terdahulu demi mengecapi makna kemerdekaan.
Memelihara kemerdekaan bermakna kita menghargai perjuangan mereka demi kelangsungan warisan tanah pusaka yang bertuah ini. Benarlah kata cerdik pandai " Bangsa yang tidak belajar sejarah akan didera dengan kesalahan yang berulang-ulang "

Tiada ulasan: