Khamis, 13 November 2008

Tip Mudah Atasi STRES

Anda stres kerana terlalu banyak tekanan kerja? Mungkin tidak membebankan anda untk amalkan tip mudah ini bagi menghilangkan rasa STRES anda.....................

KETAWA :
Tiada cara yang paling mudah dan berkesan selain daripada ketawa. Ketawa merupakan terapi paling berkesan bagi mengurangkan kesan stres pada diri anda. Malah, ketawa juga membuat hati anda lebih tenang dan lega. Bukan itu sahaja, melihat anda ketawa juga menyenangkan hati orang di sekeliling anda. Oleh itu jangan malu untuk ketawa atau sekurang-kurangnya senyum.

URUTAN SENDI :
Kadangkala, bebanan kerja yang banyak membuatkan otot-otot badan tegang. Menghadap komputer seharian juga mungkin boleh mengakibatkan anda pening. Lakukan sendiri urutan pada sendi-sendi anda bermula pada titik-titik akupunktur, sekitar hidung dan ditepi mata bagi menghilangkan rasa tidak selesa dan letih. Rehat seketika dan urut secara lembut sehingga rasa pening dan tidak selesa hilang.

BERJALAN :
Tubuh badan yang stres membuatkan anda rasa keletihan dan tidak bermaya, cuma berjalan sekurang-kurangnya selam 10 minit jika bermaya. Dengan berjalan anda dapat mengurangkan tekanan pada seluruh bahagian tubuh badan ketika bekerja.

HUBUNGAN INTIM TERATUR :
Bagi yang sudah berumah tangga, hubungan intim teratur juga amat membantu mengatasi ketegangan dan stres. Hubungan intim yang teratur bersama pasangan dapat meleraikan segala ketegangan dan mengambilkan mood anda keesokan harinya.

CIUMAN :
Ciuman yang hangat membuat tubuh lebih relak, tenang, penuh dengan cinta dan kelembutan. Ia menimbulkan gelombang positif pada otak dan perubahan kimia yang lain pada tubuh badan. Manfaatnya lebih kurang sama seperti anda bermeditasi khususnya bagi mereka yang telah berumahtangga.

DOA :
Ketika anda stres, kelenjar adrenalin tubuh anda mengeluarkan bahan kimia yang berfungsi meningkatkan degupan jantung dan tekanan darah serta menurunkan kekebalan tubuh. Doa merupakan satu cara lebih berkesan untuk menghilangkan stres dan sekali gus mendekatkan diri kepada Tuhan.

Tiada ulasan: