Jumaat, 14 November 2008

"Nadi Perpaduan"

Malaysia merupakan sebuah negara unik dimana penduduknya adalah daripada pelbagai kaum dalam Malaysia. Perpaduan ini bukanlah satu perkara yang datang sendiri tetapi merupakan suatu formula bijak yang telah diasaskan para pejuang kemerdekaan dahulu seperti Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj, Tun Tan Siew Sin, Tun Sambanthan dan lain-lain.
Mereka ini telah melakarkan satu titik pertemuan semua kaum melalui formula kongsi kuasa 'give and take' dan tolenrasi kaum yang telah terbukti berkesan hingga ke hari ini.
Sesebuah negara tidak akan aman dan stabil tanpa perpaduan dimana rakyat akan berada dalam keadaan resah dan keselamatan rakyat tidak terjamin.
Pelbagai perkara buruk lain lagi akan berlaku sekiranya tiada perpaduan dalam negara seperti ekonomi yang tidak berkembang, pembangunan akan terhenti dan yang paling mustahak dimana penjajahan semula tidak mustahil berlaku sekiranya rakyat hidup dalam keadaan kacau bilau.
Perpaduan Nasional merupakan perkara yang sangat mustahak di negara kita, maka semua pihak harus menjaga sensitiviti masing-masing dengan penuh hemah. Semua rakyat Malaysia hendaklah bersatu padu dan mengamalkan nilai-nilai murni dalam hidup bermasyarakat. Segala prasangka jahat dan persepsi negatif yang menjurus kearah perkauman sempit haruslah diisi dengan kejernihan peribadi bangsa Malaysia yang unik dan bermoral tinggi.

Tiada ulasan: