Khamis, 13 November 2008

"Tiada Kemerdekaan Tanpa Pengorbanan "

Persekutuan Tanah Melayu ( disebut Malaya sebelum itu ) mencapai kemerdekaan secara mutlak pada hari sabtu 31hb Ogos 1957. Walaupun kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu tidak dicapai menerusi pertumpahan darah sebagaimana negara-negara Asia lainnya. Pengorbanan yang diberikan oleh rakyat pada masa itu dan sebelumnya adalah amat besar.
Pendudukan Inggeris pada 1786 apabila Francis Ligh mula mengibarkan bendera penjajah secara rasmi di bumi Tanah Melayu. Penentangan menuntut kebebasan telahpun bermula walaupun kecil dan sering dilabelkan oleh pihak Inggeris sebagai pengkhianat, lanun atau pemberontak namun semangat mereka telah menjadi contoh kepada pejuang selepas itu.
Begitu juga semangat yang ditunjukkan oleh pasukan keselamatan seperti polis dan tentera yang turut berjuang menentang pendudukan Jepun dan Komunis. Pengorbanan mereka bukanlah kecil tetapi demi negara, nyawa mereka dipertaruhkan. Semuanya kerana Negara Tercinta. Setelah dilabelkan sebagai bangsa yang lemah, malas dan tidak bertamadun, rakyat negara ini mula menunjukkan kesungguhan yang tidak berbelah bagi apabila peluang untuk kemerdekaan mula terbuka selepas perang dunia kedua tamat.
Pihak Inggeris yang menerima tamparan hebat oleh pihak Jepun yang mengalahkannya. Kesan psikologi dari pendudukan Jepun dan slogan "Asia untuk orang Asia" serta munculnya rakyat berjiwa nasionalis, desakan mula diberikan terhadap pihak Ingeris.
Akibat desakan tersebut pihak Inggeris terpaksa mengaku bahawa penjajahan mereka sudah sampai masanya untuk berakhir pada tanggal 31hb Ogos 1957. Penjajahan selama 219 tahun telah mengaut kekayaan khazanah negara pastinya tidak lagi dikehendaki oleh rakyat negara ini.
Pengorbanan pejuang-pejuang kebebasan dan mempertahankan kedaulatan negar haruslah kita kenang dengan ucapan terima kasih dan diiringi dengan doa, sesungguhnya tiada kemerdekaan tanpa pengorbanan.

Tiada ulasan: